(Utusan Borneo)
Oleh : YUSOP TEPPO

Menyediakan pembangunan yang lebih baik kepada rakyat Kinabatangan merupakan misi Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin yang mahu melihat rakyatnya terkeluar dari garis
kemiskinan.

Parlimen Kinabatangan yang mempunyai keluasan 1,759,380 hektar dengan memiliki 21 kampung di kepulauan Sandakan.

Rakyat Kinabatangan sememangnya masih memerlukan pembangunan dan perhatian dari kerajaan Barisan Nasional (BN) ekoran rata-rata rakyatnya hanya bekerja sebagai petani dan nelayan tempatan.

Kawasan Parlimen Kinabatangan yang mempunyai dua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN ) iaitu DUN Kuamut dan DUN Sukau dengan jumlah penduduk 187,930 orang serta 165 buah kampung keseluruhan.

Tidak ramai yang tahu dimana rakyat Kinabatangan masih tidak memiliki rumah yang selesa ekoran kemiskinan yang dihadapi oleh mereka. Bekalan elektrik dan bekalan air bersih juga masih tidak dimiliki oleh penduduk di kawasan luar bandar ini.

Oleh itu, Bung Moktar yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno Malaysia telah membawa turun padang Ketua Pengarah Unit Penyelarasan Perlaksaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri , Tan Sri Khalid Ramli bagi melihat sendiri keadaan kehidupan penduduk selama dua hari di empat buah kampung dipersisiran pantai dan tujuh buah kampung di daratan.

Usaha ini adalah untuk menyediakan kemudahan yang lebih baik terutamanya rumah kediaman iaitu Perumahan Baru Rakyat (PBR) , jalan kampung, bekalan elektrik, bekalan air, dewan, jambatan konkri dan sebagainya.

Kemudahan-kemudahan ini merupakan kemudahan yang dinanti-nantikan oleh rakyat Kinabatangan walaupun hanya mendapat sedikit kemudahan itu mereka melahirkan rasa syukur kerana kerajaan BN mengambil perhatian kesusahan mereka.

Bung Moktar ketika ditemubual para pemberita memberitahu 20 peratus masalah yang ia bawa ke dewan rakyat telah pun diselesaikan oleh ICU melalui ketua pengarahnya.

` Kita begitu bersyukur dimana dengan kelulusan dan pertimbangan yang dibuat oleh Tan Sri Khalid mengenai masalah dihadapi oleh penduduk disini yang mampu mengubah serba sedikit senario pembangunan di Parlimen Kinabatangan ini’, katanya.

Beliau menegaskan dimana masalah bekalan air bersih dan bekalan elektrik masih lagi dihadapi oleh penduduk kampung yang sememangnya memerlukan kemudahan asas berkenaan.

` Kita juga melihat masalah di beberapa kampung di kawasan kepulauan yang mana keperluan jambatan konkrit , balairaya, klinik kesihatan, membaikpulih surau , PBR dan jambatan kayu ‘, katanya.

Bung Moktar menambah pihaknya juga memberi tumpuhan kepada PBR yang mana dianggarkan 50 hingga 60 buah rumah PBR lagi akan dibina di parlimen ini.

` Kita mahu rakyat yang masih memerlukan rumah diberi rumah kediaman yang lebih selesa dan sekaligus dapat meningkatkan ekonomi keluarga penduduk itu sendiri’, tegasnya yang mahu rakyat terus memberi sokongan padu kepada kerajaan dalam memastikan pembangunan yang dirancang oleh kerajaan terus berjalan seiring dengan kehendak dan kemahuan rakyat itu sendiri.

Beliau berkata permintaan jalan-jalan kampung juga telah mendapat perhatian yang serius oleh pengarah ICU ini yang mana beberapa buah kampung akan diberi kemudahan terbabit sedikit masa lagi.

Sementara itu, Ketua Pengarah Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Khalid Ramli berkata pihaknya sedang mengambil laporan segala permasalahan dan tindakan pertimbangan akan diambil dalam memastikan rakyat di kawasan ini menikmati kemudahan asas dan kemudahan-kemudahan lain .

` Program turun padang ini seluruh Sabah dan Sarawak akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat untuk menyediakan kemudahan yang lebih baik kepada rakyat di dua negeri itu’, katanya.

Khalid berkata pendekatan melalui Projek Champion untuk ternakan lintah akan dianjurkan di daerah ini serta melibatkan keluarga-keluarga yang berpendapatan di bawah paras kemiskinan menyertainya untuk membantu menjana pendapatan mereka.

Beliau bersama tiga lagi pegawai atasan dari ICU telah mengadakan sesi lawatan ke beberapa buah kampung di pedalaman daerah Kinabatangan dan Tongod yang bermula dari Jumaat (kelmarin) dan berakhir hari ini telah melihat adanya potensi yang cerah dalam menjayakan projek ternakan lintah yang sudah pun bermula dan diusahakan oleh beberapa orang penduduk secara kecil-kecilan.

"Saya tertarik dengan beberapa Program Peningkatan Pendapatan (PPP) untuk membantu meningkatkan ekonomi penduduk yang kurang bernasib baik dan tadi kita telah menganjurkan satu pendekatan melalui projek champion untuk ternakan lintah dan lain-lain lagi yang melibatkan keluarga kurang mampu untuk menjana ekonomi mereka,"katanya.

PPP lain yang telah mula diusahakan selain dari lintah juga termasuklah projek penanaman halia, projek penanaman ubi kayu, ternakan ikan sangkar, dan kedai runcit.

Namun PPP yang telah dijalankan kurang mencapai matlamat kerana berlakunya kekangan pembangunan di daerah ini seperti masalah bekalan air bersih dan bekalan elektrik.

Untuk itu, Khalid berkata beliau akan memastikan kemudahan ameniti sosial turut dipenuhi kerana sekali gus ia akan membantu penduduk berusaha meningkatkan pendapatan ekonomi dengan menjalankan PPP tanpa sebarang masalah.

"Sambil kita menyediakan kemudahan asas, kita juga dapat membantu meningkatkan pendapatan penduduk," tambahnya.

Dalam pada itu, Ketua Kampung Pulau Lubukan, Damit Nasir berkata kehadiran para pemimpin terutama Tan Sri Khalid dan Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin telah membawa satu lagi sinar baru kepada pembangunan di kampung ini.

` Kami begitu bersyukur kepada para pemimpin ini yang berusaha menyediakan kemudahan asas kepada penduduk disini termasuklah penyediaan PBR’, katanya.

Sebelum lawatan dua hari itu, Khalid dan Bung Moktar telah diberi taklimat oleh Pegawai Daerah Kinabatangan, Abdul Latif Kandok disebuah hotel terkemuka disini .

Turut hadir, Pengarah Jabatan Pembangunan Negeri Sabah (JPNS) Datuk Matusin Songsang, Timbalan Ketua Umno Bahagian Kinabatangan Jeffry Ariffin, Naib Ketua Bahagian Azman Mastar, Ketua Pemuda Umno Bahagian Matmin Etin, pegawai-pegawai kerajaan di kawasan itu.

Tamat